vrijdag 2 januari 2009

Blinde vlek

Blijkbaar krijg je met het ouder worden meer cadeau dan kraaiepootjes en slappe huid. Je ontwikkelt namelijk ook een blinde vlek voor je eigen leeftijd. Vroeger, toen ik nog op de middelbare school zat, vond ik iedereen boven de dertig stokoud. Afgrijzen vervulde me als ik tijdens het stappen oude dertigers op de dansvloer zag. 'Kijk nou, oma wil ook nog even uit'.

Nu ik zelf over de dertig ben (ik bereikte die leeftijd in 2005) vind ik mijzelf behoorlijk jong. Tuurlijk, af en toe realiseer ik me wel dat ik wat ouder word. Dat zie ik namelijk aan de eerder genoemde kraaiepootjes en dat merk ik aan de tijd die ik nodig heb om te herstellen van te weinig slaap. Maar, stokoud ben ik (natuurlijk) niet. Inschattingsfoutje gemaakt.

Maar, ik mag mij dan wel erg jong voelen, tieners en begin twintigers vinden mij niet jong. Dat merk ik. Bijvoorbeeld omdat er consequent 'u' en 'mevrouw' tegen me gezegd wordt in winkels en op straat. En, vanavond had ik op de sportschool een leuk gesprekje met een jongen die daar werkt. Ik zag natuurlijk wel dat hij een stuk jonger was dan ik (ik schat 'm op een jaar of twintig) maar dacht dat hij dat verschil niet zo zou zien. Ik bedoel... voor een getrouwde moeder van in de dertig zie ik er nog best goed uit hoor! Hij liep weg en zijn collega vroeg waar hij was geweest. Zijn reactie: 'ik stond te praten met die mevrouw. Nee, niet die. Die oudere'.

Ik heb mijn rollator gepakt en heb me uit de voeten gemaakt.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben dus 38 en voel me hartstikke jong. Als ik foto's zie van mijn moeder toen zij zo oud was, dan vind ik haar ook nog echt oud. Wat kapsel en kleding betreft, terwijl ze gewoon net zo oud was als ik! En als ik dan foto's van mezelf zie van toen ik 20 was, dan vind ik me dan weer oud. Vooral ook door de kleding en de kapsel. Behoorlijk raar natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent zo jong als je je voelt zeg ik altijd. En jij oud? Whoehhahhahahaha

    BeantwoordenVerwijderen