maandag 5 januari 2009

Rages

Vanavond had ik het laatste nieuwjaarsborreltje en kan eindelijk weer met de routine van 2009 aan de slag. Ik zat heerlijk ontspannen te keuvelen met een aantal mannen en ineens kregen we het over onze jongere jaren. De leeftijd van de heren ligt tussen de 25 en 45 jaar, dus genoeg verschillen om een oneindig gesprek te voeren.

Kun jij nog een aantal rages bedenken toen je op de lagere- of middelbare school zat? Ik moest hard nadenken maar langzaam kwamen er een paar bovendrijven. Een groen touwtje van een meter met aan het einde een oranje balletje. Dit deed je om je enkel en zwieperde dat in de rondte terwijl je over het touwtje sprong. (Hoe leg je dat uit als iemand nu geen "oh ja!" roept) Een tijdje ging de kubus mee naar school, zelfs in het klein als sleutelhanger.

Een elastiek om je enkels en dan springen, draaien etc. Compleet in de knup maar in één sprong was je weer uit de knoop. (Ook zo één!)

Een touwtje waarmee je allemaal figuren maakte met je vingers. De parachute was vaak de eerste die je onder de knie had.

Oh, en de buttontijd. De hele jas onder de minibuttons. Van smiley's met 'cool', tot Doe maar en de Dolly dots.

Geweldig allemaal, natuurlijk heb je de terugkeerders zoals, knikkeren, touwtje springen, rollerskaten en hinkelen. Het leukste is en blijft het opnoemen van de 'vergeten' rages. Help even mee.....

7 opmerkingen:

  1. Ah... de lolobal (soort ufo-vormig ding waar je mee kon springen). Superjojo's. Ehhh... kleding met neonkleuren. Wham!. En later: spijkerbroeken met soulpijpen. Leuk zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel hier een generatiekloofje opkomen ;-) Dolly Dots? Doe Maar? Ancient History. Maar een lolobal en neonkleuren en een roze/witte hoepel, die had ik ook. Knikkeren is volgens mij echt van alle tijden en voor elastieken waren wij ook te porren.

    Toen ik op de Havo zat liep iedereen met zo'n omgeknoopte trui om z'n middel. Ook zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, heel herkenbaar dat wat jij noemt! Maar kom zelf zo snel niet op rages. Alleen op het dragen van de 'turkentot' (zo'n sjaal a la Arafat, maar ik geloof dat dat nu ook al (weer?) in is?).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lolobal kwam ook meteen in mij op.
    Maar misschien iets minder bekend:

    - van die spiraalvormige armbandjes in fluorescerende kleuren.
    - rare plastic ballen ( van bolletjes zacht kunststof) die lichtgeven in het donker nadat je ze in de vriezer hebt gelegd
    - minipiano ( 10 x5 cm ) in allerlei kleuren
    - dufty's
    - spijkerbroeken met plaatjes erop ( liefst ook in fluorescerende kleuren)

    nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahaha, wij 'Tante Toosen' hebben er zelf in elk geval een site bij;) We houden elkaar in elk geval goed in de gaten, dat is een begin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ^In elk geval heb ik twee keer 'in elk geval' gezegd, ook niet onbelangrijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Plaatjes van The A-team (reteduur, ik kreeg ze dus niet van mijn moeder) en die moesten dan in een boek geplakt worden.....

    BeantwoordenVerwijderen