zaterdag 3 januari 2009

Boze en fijne geheimen

Hoe bescherm je een klein meisje tegen de grote boze buitenwereld?

Dat is een kwestie waar ik me regelmatig mee bezighoud. Natuurlijk wil je dat jouw kinderen opgroeien in een mooie en blije wereld en dat lukt op zich heel goed. Oudste is een gelukkig kind en zij danst door het leven. Vriendje en ik willen dat natuurlijk zo houden. Ik realiseer me ook dat het welhaast ondoenlijk is om je kinderen overal tegen te beschermen. En in feite moet een ouder dat ook niet willen. Oudste zal zich nog regelmatig stoten (zoals we dat hier noemen), maar dat zullen stootjes zijn die ze zelf 'veroorzaakt'.

Er kunnen ook stoten zijn die door anderen veroorzaakt worden. Dat is mijn worst nightmare. Op welke leeftijd ga je je kinderen voorbereiden op stoute (grote?) mensen. Natuurlijk wil je ze zo lang mogelijk onbevangen laten, maar aan de andere kant dien je ervoor te zorgen dat kinderen weten wat wel en wat geen acceptabel gedrag is van anderen.

Ik heb oudste het principe van boze en fijne geheimen verteld. Fijne geheimen, dat zijn gewoon fijne geheimen, geheimen waar oudste zich blij bij voelt, geheimen die mama eigenlijk heel graag wil weten hoor, maar die oudste echt niet aan mama hoeft te vertellen. Geheimpjes dus die voor oudste alleen zijn.

Boze geheimen daarentegen, dat zijn geheimen waar oudste heel erg bang van wordt of geheimen waarbij zij zich niet fijn en veilig voelt. Boze geheimen zijn geheimen waarvan een ander tegen oudste gezegd heeft dat ze het niet door mag vertellen want anders dan gebeurt er ... (vul zelf maar een tot de verbeelding sprekend akelig iets in).

Boze geheimen, die moet oudste gewoon meteen tegen papa of mama vertellen. Ook als dat eigenlijk niet mag van die andere meneer of mevrouw. Boze geheimen, die zijn er om te delen met papa en mama.

Dat je niet mee mag gaan met vreemde mensen is oudste ook al lang bekend. Ook niet als die lieve mevrouw zegt dat ze babypoesjes thuis heeft die ze mag komen aaien. En snoepjes aannemen van vreemden, ook daarvan is duidelijk dat dat niet mag.

We besteden er niet te veel aandacht aan hier in huis, want we willen proberen oudste zo lang mogelijk onbevangen te laten zijn. Maar af en toe zetten we de puntjes nog een keer op de i.

Ik zou willen dat het niet nodig was, ik hoop echter dat ik voldoende doe om oudste voor te bereiden op de grote boze wereld.

En jij? Hoe zou jij dit aanpakken of hoe heb je zoiets aangepakt??? Je mening is zeer welkom.

Zo, dit is mijn (Toaske dus) eerste bijdrage aan 'Verhalen van Tante Toos'. Ik heb hiervoor wel een oud logje gebruikt. Ik wilde al langer wat oude logjes op herhaling laten komen. Wellicht dat Tante Toos daar een mooie manier voor is.

3 opmerkingen:

  1. Ja leuk! Zo kan je mooi alles even in de herhaling gooien, ik vind je oplossing goed gekozen, dat gaan die meiden meenemen in hun leven. Het is namelijk net hoe je het als ouder aanpakt en daar twijfel ik bij jou niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Perfecte plek om alles eens in de herhaling te gooien. Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad leuk om zulke logjes nog een te plaatsen. En een mooi onderwerp. Ik vind dit wel een hele goede aanpak trouwens. Als mijn jongens iets ouder zijn, ga ik dat zeker ook op deze manier doen. Heel mooi!

    Enne... ook welkom hier!

    BeantwoordenVerwijderen